Dr. Marc Henke Consulting
Beratung & Interim Management   
 
 
 

Lebenslauf                                                           (English CV further down)

Kompetenzen und Erfahrungen

Management

  • 4 Jahre Mitglied einer Geschäftsführung (D, CH, DACH)
  • Erfolgreicher Turn Around (CH: Q1/09 -4% -> Q1/10 +6% growth, D: 2017 -> Stabilisierung des Hauptumsatzträgers der Firma als Interim-BU Head)
  • Erfolgreiche Umstrukturierung (Implementierung einer Business Unit 2009 and 2014, Zusammenführung von Abteilungen 2007-08 and 2011, Einführung eines gemeinsamen Marketings für DACH und Restrukturierung des go-to-market models 2016-2017 als Interim BU head)
  • Erfolgreiche Integration von Übernahmen (2010 Wyeth Enbrel-Geschäft, 2014 Baxter Impfstoff-Geschäft) and Implementierung der Abspaltung von ViiV (2009)
  • Business Development Erfahrung (Außendienst-Besprechung basierend auf risk-share/gain- share Vertrag, Einlizensierung von Impfstoffen) 
  • Erfahrung im Europäischen Führungsteam und Strategischer Projektgruppe auf Europa-Ebene

Personalführung

  • 11 Jahre Führung von Marketing- und Sales-Strukturen, 16 Jahre Führungserfahrung (bis zu 145 FTE)
  • Pfizer Best Manager of the Year Award 2011 (einer von zwanzig Europäern)
  • Breite Erfahrung mit Personalführung in Veränderungen inkl. Personalabbau und Übernahmen 
  • Initiation von Kulturveränderungen (2009, 2012-14, 2016-18)

Marketing

  • 23 Jahre Marketingerfahrung
  • Erfahrung in einer Europäischer Rolle (2005/06 UK) und in der Zusammenarbeit in regionalen und globalen Strukturen 
  • Breite Markt- (Klinik-, Facharzt-, Hausarzt-, Impf- und patientengetriebene Märkte) und Indikationserfahrung (Impfen, Rheuma, Antiinfektiologie, Endokrinologie, Ophthalmologie, Diabetes, Schmerztherapie, ZNS, Urologie, Gynäkologie, COPD/Asthma, parenterale Ernährung). 
  • Eingeschränkte Erfahrung mit Rare Disease (Dupytren), branded  generics (Valoron N, onkologisches Portfolio), OTC (Sab-Simplex, Nutrition) und Med Tech (primär Pumpen). 
  • Erfolgreiche Neueinführungen (Detrusitol retard, Toviaz, Sayana, Ecalta), große Indikationserweiterungen (Prevenar13 adult, Lyrica Fibromyalgie), Re-Launches (Detrusitol 2mg, Zeldox, parenterale Ernährung) und eine Europäische Vorbereitung bis zur Einführung (Exubera)
  • Erfahrung mit Multichanel-Marketing und eingeschränkt auch  mit DTC.

Verkauf

  • 11 Jahre Verkaufsverantwortung als Abteilungs- und Bereichs-Leiter (BU)
  • Optimierung von Außendienstgröße, Gebietsstruktur, Targeting und Besprechungsstrategie
  • Breite Erfahrung mit externer Besprechung: Führung eines risk share/gain share-Vertrags (Pharma K 2014-5), einer Cross-Promotion (Boehringer-Ingelheim/Alna 2002-03), zweier Co-Promotions (Boehringer-Ingelheim/Spiriva 2006, Eisai/Aricept 2007-08) und diverser Leihaußendienste in Arbeitnehmerüberlassung oder mit freien Handelsvertretern
  • Erfolgreiche Neueinführungen sowohl als Marketing- und Verkaufsleiter (2009, 2010, 2013), als auch im Feld als bester und drittbester Fachreferent der jeweiligen Linie (1998 und 1997)

Beruflicher Werdegang

11/2020 –  heute           Dr. Marc Henke Consulting

02/2022 - heute   Beratung eines schwedischen Biotech-Unternehmes bei der Markteinführung eines Impfstoff-Portfolios.

04/2021 - 12/2021   Beratung einer US-Biotech-Firma zur Launch-  und Go-to-Market-Strategie für ein Impfstoff-Portfolio.

11/2020 - 12/2021   Beratung eines japanischen Big Pharma-Unternehmens bei der Launch- und Go-to-Market-Strategie für einen Impfstoff.

01/2019 – 10/2020         Pharma K GmbH, Löhne

Leitung von Marketing, Sales and Customer Care.

06/2016 – 12/2018         Dr. Marc Henke Consulting

12/16-04/18   Interim BU Head DACH bei einem "global mid cap" (Rx und MedTech, Umstrukturierung und Stabilisierung des Kerngeschäfts)

06/16-03/18   Marketingbegleitung bei deutschem SME (Coaching der PMs)

01/2010 – 03/2016         Pfizer Pharma GmbH, Berlin

03/2014 – 03/2016         BU Head Vaccines, Mitglied der Geschäftsführung

Take over des Baxter Vx Geschäfts, 216M€ Umsatzverantwortung, 145FTE (Marketing und  Sales)            

10/2010-02/2014           Lead Vaccines, Transplant und Antiinfectives (“Prokura”)

Einführung eines besseren Targeting mit klareren Account-Plänen in der Klinik. Einführung von Ecalta. Übernahme von Tigacil. Einführung der Erwachsenen-Indikation von Prevenar13. DTC-Pilot. 284M€ revenues, 96FTE (Marketing und Sales)

04/2010-09/2010           Acting Lead TNFα-Inhibitor (Enbrel) (“Prokura”)

Überprüfung der Marketingstrategie und -taktiken. Durchsetzung von Pfizer-Prozessen und -Regeln. 360M€ Umsatzverantwortung. 77FTE (Marketing und Sales)

01/2010-03/2010           Director Transformation

Vorbereitung der Wyeth-Übernahme in Deutschland für die Specialty Care BU, enge Betreuung des Enbrel Teams bei Wyeth, Münster vor dem Tag 0

01/2009-12/2009           Pfizer AG, Zürich

BU Head Specialty Care (Antiinfectiva, HIV, Ophthalmologie, Endocrinologie), Mitglied der  Geschäftsführung (“Kader”), Vorbereitung der Wyeth-Übernahme und Umsetzung der ViiV-Abspaltung. CHF 30M Umsatzverantwortung, P+L-Verantwortung, 16FTE (Marketing und Sales).

09/2006-12/2008          Pfizer Pharma GmbH, Karlsruhe

Marketing Director. Schrittweise Übernahme der Marketingleitung für das Schmerz-Portfolio,  die CNS-Medikamente, sowie das Urologie- und Gynakologie-Portfolio (teilweise acting lead Spiriva incl. BI co-promotion). Mitglied des Europäischen Workstreams, der das neue Primary Care go-to-market und Marketing-Model entworfen hat. 400M€  Umsatzverantwortung, 12FTE.

09/2005-08/2006         Pfizer Ltd., London

Senior European Brand Manager Exubera

Vorbereitung Exubera Einführung. Indirekt 3FTE. Zentraler  Kontakt für Italien, Griechenland, Portugal, Skandinavien, Österreich, die Schweiz und Osteuropa. Pilotieren des neuen Europäischen Marketing-Models.

12/2003-08/2005         Pfizer Pharma GmbH, Karlsruhe

07/2004-08/2005         Team lead marketing Detrusitol and Gynecology

Abwehr mehrere Wettbewerbereinführungen, 50M€ Umsatzverantwortung, 3FTE

12/2003-06/2004         Senior Brand Manager Detrusitol

Wachstumsdynamik halten trotz Pfizer-Übernahme. 43M€ Umsatzverantwortung.

09/1996-11/2003         Pharmacia GmbH, Erlangen

05/1999-11/2003        Marketing Assistent, Junior Brand Manager, Brand Manager

Einführung von Detrusitol retard 4mg. 38M€ Umsatzverantwortung.

10/1996-04/1999        Fachreferent

Rheumatologie und Gastroenterologie (Klinik und ndgl. Facharzt, Nr. 3 bei der Dipentum 500-Einführung), danach Gynäkologie (ndgl. Fachärzte, Nr. 1 bei der Detrusitol 4mg Einführung).          

Sprachen

English                      Fließend

Deutsch                     Muttersprachler 

 

Aus- und Weiterbildung

Regelmäßige Teilnahme an Fort- und Weiterbildungen im Bereich Führung und Betriebswirtschaft. 

1993-1996                 Universität Gießen, Dr. rer. nat. mit magna cum laude

Publikation der Promotionsarbeit in Henke et al. 1996 Genes 178: 131-137, Brunner et al. 1994 Genome 5:834, Weikard et al. 1996 Anim. Genet. 27:125 und Seyfert et al. 1996  J. Anim. Breed. Genet. 113:269-276.

1991-1993                 Universität Gießen, Wissenschaftlicher Mitarbeiter

1990-1991                 Zivildienst, Umwelt- und Lebensmitteluntersuchungsamt Bonn

1984-1990                 Universität Bonn, Dipl. biol. mit gut

Publikation der Diplomarbeit in Gockel et al. 1994 Curr. Genet. 26:256-262    

1974-1893                 Novalis-Gymnasium Oberhausen, Abitur (NC 1,5) 

CV 

Competencies

Management

  • 4 years member of management teams (Germany, Switzerland and German cluster)
  • Successful turn around (Switzerland: Q1/09 -4% -> Q1/10 +6% growth)
  • Successful restructuring (Implementation of Business Units 2009 and 2014, Merger of departments 2007-08 and  2011, restructuring 2016-2018 as an interim BU head)
  • Successful take overs (2010 Wyeth Enbrel-business, 2014 Baxter vaccines business) and implementing a spin off (HIV)
  • Some Business Development Experience (Detailing at GPs based on risk share/gain-share contract, in licensing of a vaccines as a consultant)
  • Experience working in European Leadership Teams and Strategic Work Streams

Leading people and teams

  • 16 years leading people and teams (up to 145 FTE)
  • Pfizer Best Manager of the Year Award 2011 (one of twenty Europeans)
  • Broad experience with leading people during change (restructuring, relocation, merger)
  • Leading cultural change processes (2009, 2012-14, 2016-18)

Marketing

  • 23 years marketing experience
  • Working above country (2005/06 UK-based) and in close cooperation with regional structures
  • Broad experience with different market (Hospital, biological, specialty, commodity, and patient driven markets) and indications (Vaccination, Rheumatology, Endocrinology, Ophthalmology, pain therapy, CNS, Diabetes, Urology, Gynecology, COPD/Asthma, Antiinfectiology, parenteral nutrition, one rare disease). Some experience with branded  generics (Valoron N, oncologic portfolio), OTC (Sab-Simplex), and Med Tech. 
  • Successful launches of new drugs (Detrusitol retard 4mg, Toviaz, Sayana, Ecalta), major new indications (Prevenar13 adult, Lyrica Fibromyalgia), re-launches (Detrusitol 2mg, Zeldox, paranteral nutrition), and preparation of an European launch (Exubera)
  • Expanding classical marketing mix for Rx (digital MCM, DTC).

Sales

  • 11 years leading sales as commercial lead or business unit head
  • Optimization of sales force effectiveness and go-to-market models
  • Broad experience with external partners: Negotiating a risk share/gain share-contract (Pharma K 2014-5), leading a cross-promotion (Boehringer-Ingelheim 2002-03), two co-promotion (Boehringer-Ingelheim 2006, Esai 2007-08), and cooperation with several renting field forces.
  • Successful launches leading sales as well as being a sales rep myself (#3 1997, #1 1998)

Career Progression

11/2020 –  today            Dr. Marc Henke Consulting

02/2022 -  today     Support launches for a Swedish Biopharma company (vaccine portfolio).

04/2021 - 12/2021  Consulting of an US Biopharma company on vaccines (launch and go-to-market Strategy in Germany).

11/2020 - 12/2021  Consulting of a Japanese Big Pharma company on vaccines (launch and  go-to-market Strategy in Germany).

01/2019 – 10/2020         Pharma K GmbH, Löhne

Lead of Marketing, Sales and Customer Care. 12% growth with travel vaccines (2019 vs. 2018). Successfully entered Austrian market too. Prepare for a new launch. 39% growth with nutrition supplements for women. Unfortunately the start up did not survice COVID.

06/2016 – ongoing        Dr. Marc Henke Consulting

12/2016 - 04/2018          Interim BU Head DACH at global mid cap

Rx and MedTech, successfully restructuring and stabilizing core business of company after strong losses in 2016.

06/2016 - 03/2018          Long-term marketing consulting at German SME

Coaching brand managers on tge promotion of a vaccines and a nutrition OTC portfolio including the legal rules for Rx and NEM.

01/2010 – 03/2016         Pfizer Pharma GmbH, Berlin

03/2014 – 03/2016         BU Head Vaccines, member of management (“Prokura”)

Launching Prevenar13 adult indication, gaining reimbursement despite rejection by      vaccines committee (once-in-a-lifetime-opportunity), 216M€ revenues, 145FTE (marketing and sales)

10/2010-02/2014           Lead Vaccines, Transplant und Antiinfectives (“Prokura”)

Strong focus on better targeting and customer plans for hospital care, launching Ecalta, and take over of Baxter vaccines busniess. 284M€ revenues, 96FTE (marketing and sales)

04/2010-09/2010           Acting Lead TNFα-Inhibitor (Enbrel) (“Prokura”)

Focused on keeping core talents of Wyeth team at Pfizer, checked core tactics and      investments for Enbrel, and installed Pfizer processes and compliance rules in Wyeth team. 360M€ revenues 77FTE (marketing and sales)

01/2010-03/2010           Director Transformation

Staff position in Specialty Care BU, also covering Acting Lead TNFα-Inhibitor-function before day one of Wyeth take over in Germany.

01/2009-12/2009           Pfizer AG, Zürich

BU Head Specialty Care (Antiinfectives, HIV, Ophthalmology, Endocrinology),  member of management (“Kader”). Prepared for Wyeth take over and implemented ViiV spin off, initiated a turn around of specialty care business. CHF 30M revenues, 16FTE (marketing and sales).

09/2006-12/2008          Pfizer Pharma GmbH, Karlsruhe

Marketing Director 

Stepwise taking over the marketing lead for  the pain portfolio, CNS drugs, as well as urologic  and gynecologic portfolio (plus part time acting lead respiratory incl. BI co-promotion). Being part of the European Workstream designing the new Pfizer Primary Care go-to-market and marketing model. 400M€ revenues, 12FTE.

09/2005-08/2006         Pfizer Ltd., London

Senior European Brand Manager Exubera

Dotted line 3FTE, central contact for Northern Region, Eastern Europe Region, Italy, Greece, Portugal, Austria, and Switzerland. Piloting a European marketing structure.

12/2003-08/2005         Pfizer Pharma GmbH, Karlsruhe

07/2004-08/2005         Team lead marketing Detrusitol and Gynecology

Launching Sayana and restructure Gyn portfolio. Defend Detrusitol against several new entries at the same time. 50M€ revenues, 3FTE

12/2003-06/2004         Senior Brand Manager Detrusitol

Keeping momentum despite take over. 43M€ revenues.

09/1996-11/2003         Pharmacia GmbH, Erlangen

05/1999-11/2003         marketing assistant, junior brand Manager, brand manager

Launching Detrusitol retard 4mg. 38M€ revenues.

10/1996-04/1999        Sales Rep

first in the field of Rheumatology/Gastroenterology (hospital+office based specialists, #3 launching Dipentum 500), then in Gynecology (office based specialists, #1 launching Detrusitol retard 4mg)

Languages

English                       Fluent

German                      Native speaker


Education

Regular trainings focused on business administration and managment.

1993-1996                 Justus Liebig University, Giessen, Mikro- and Molecular Biology

Degree: Dr. rer. nat. (magna cum laude) equals a very good Ph.D.

Henke et al. 1996 Genes 178: 131-137; Brunner et al. 1994 Genome 5:834; Weikard et al. 1996, Anim. Genet. 27:125; Seyfert et al. 1996 J. Anim. Breed. Genet. 113:269-276

1991-1993                Justus-Liebig-University Giessen, Germany, Animal Genetics

Member of research staff.

1984-1990                Rhenish Friedrich-Wilhelms University, Bonn, Germany

Degree: Dipl. biol. (good) equals a good master in biology.

Gockel et al. 1994 Curr. Genet. 26:256-262

1974-1893                Novalis-Gymnasium, Oberhausen, Germany

Degree: general qualification for university entrance (2nd best at school, NC: 1,5).